Samarbeten mellan konst och mode

Samarbeten mellan konst och mode

Sakta men säkert har gränsen för vad som i allmän mening anses vara konst förändrats och numer har det kreativa skapandet en hel del olika skepnader. Modescenen är ett bra exempel på hur något som tidigare inte ansågs vara ”konst” idag i stor utsträckning verkar även inom konstnärliga sammanhang. Samarbeten mellan konstnärer, designers och varumärken är idag många och vi tar del av konst i gallerier lika väl som ute i butiker.

Stora arrangemang

Flertalet stora projekt har lanserats inom konst- och modevärlden med syfte att sudda ut gränserna i vad som formellt anses vara konstskapande. Det är allt från enskilda konstnärer som bedriver samarbeten med textildesigners för att nå ut till en bredare massa, till genuina konstprojekt i samarbete med stora modehus. Du som använder hugo boss parfym kan till exempel överraskas av att modehuset som står bakom parfymen även är medskapare av ett av världens större konstnärliga samarbeten. Hugo Boss arrangerar nämligen i samarbete med Guggenheim museet i New York ett årligt event där kreatörer prisas inom modern konst.

COS, som är en del av H&M har också en fot i konstvärlden genom sitt samarbete med den amerikanska konst- och arkitekturstudion Snarkitecture med grundarna Daniel Arsham och Alex Mustonen i spetsen. Grunden för samarbetet är COS värderingar i sitt modeskapande och den senaste utställningen bestod av rörliga glaskulor som skulle stimulera interaktivetet hos besökarna.

Samarbeten på svensk mark

Även i Sverige tenderar modeskapare och konstnärer att gå samman i syfte att sprida ett konstnärligt budskap till en bredare massa. En av våra största designers just nu, Ida Sjöstedt, har bland annat samarbetat med den kända illustratören Stina Persson i samband med Stockholms modevecka. Ida Sjöstedts modekreationer har tolkats av Persson i totalt fyra unika och exklusiva konstverk till vad som är Absolut Art. Syftet med det här projektet har främst varit att ge konstfantaster en bättre inblick i vad modevärlden handlar om – det vill säga att åter igen påvisa att även mode är en slags konstform.

Carolina Gynning är en annan konstnär som de senaste åren haft stor framgång när det kommer till den konstnärliga biten (mer än hennes karriär som glamourmodell). Hon har bland annat samarbetat med Camilla Falgén som har gedigen erfarenhet från smyckesdesign som tidigare VD för Efva Attling. Gynning har dessutom presenterat ett nytt samarbete 2019 med webbshoppen Bubbleroom där hennes konstnärliga ådra genomsyrar kollektionerna.

Även modekedjan Lindex har valt att lansera ett spännande projekt som involverar åtta unga konsttalanger i skapandet av de nya kollektionerna. ”Art meets fashion” är titeln på samarbetet som resulterat i unika kollektioner som representeras av utvalda Lindexbutiker. Konstnärernas originalverk har sedan sålts i Lindex showroom i Stockholm där pengarna gått till HERproject som syftar till att främja kvinnors utsatta situation i textilfabriker och på det privata planet.